måndag 8 oktober 2012

Svar på kommentar

"vem har egentligen möjlighet att börja jobba i en klädaffär ? måste man ha speciell utbildning osv.. sen till vila kunskaper ska man ha osv :D sku va nyfiken på att börja men vågar man gå på intervju eller om man sku t.ex fråga vi code, sku man bli nobbad å ba nej tyvärr har vi inga lediga platser eller hur fick du ditt, ansökte dom om nån som sku jobba där ? :D"



Nej du behöver absolut inte ha nån speciell utbildning men så klart har du större chanser om du till exempel gått formgivning, estenom, bekläds osv. 
För att jobba i butik ska du 
  1. vara väldigt intresserad av kläder och mode!
  2. vara öppen och ALLTID glad
  3. ha viljan att hjälpa kunder. På stora kedjor som till exempel H&M finns det ingen egentlig kundbetjäning medan vi på Code satsar mest på det. Vi går fram till kunderna och frågar om de behöver hjälp och sen hjälper vi dem fram till att de är nöjda med sina kläder! 
  4. inte vara blyg och rädd för att prata med kunder.
  5. kunna både svenska, finska och engelska. HAHA ska jag säga som bara kan några få ord på finska....
  6. vara stresstålig
  7. tycka att det är roligt att hålla på med kläder dag ut och dag in ;)

Så här gjorde jag:

Jag skrev ut flera CV:n där jag skrev allt nödvändigt om mig och verkligen försökte visa det bästa med mig. (Sätt gärna bild på CV:n, det hjälper arbetstagaren att komma ihåg dig).
Sen gick jag och delade ut dem bland butikerna här i stan. Jag gick till Code, Wautzi, Lindex och Kappahl tror jag. Jag gick in, frågade efter chefen och frågade denne om jag får lämna in ett CV, de svarade alltid ja. 
Sen var det bara att vänta och hoppas på att någon skulle höra av sig (jag hade ju tid att vänta eftersom att jag fortfarande gick i gymnasiet och skulle sluta först en månad senare).
Codes chef M ringde mig några veckor senare och bad mig komma på intervju. De gillade mig och ja på den vägen är det. Ska jag vara helt ärlig så ringde också Lindex och ville ha mig dit och jobba :D Tror ni det kändes lite bra för självkänslan med tanke på att det är kläder och mode jag vill jobba med!

Just nu behövs det inga fler arbetstagare till Code men kom absolut in med ditt CV om du vill det :) Det kan alltid hända saker som gör att mer folk behövs och då är det bra att företaget har CV:n att kolla på. Och jaa,  mitt tips är att gå runt med CV:n till alla ställen du vill börja jobba på. Var självsäker! Det kommer du långt på!

Code är verkligen en underbar arbetsplats och jag skulle inte kunna ha det bättre under mitt mellanår!


Här får ni se mitt CV, dock är detta gammalt nu så skulle jag behöva söka jobb igen skulle jag få ändra på mycket.

Jäklar nu hittar jag det inte, kanske har raderat det då... Tror dock jag har kvar det i pappersform så kan absolut ta en bild av det och visa er om ni vill :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar