fredag 14 september 2012

Vilodag, mina matvanor

Ikväll tänkte jag ha en vilokväll gällande träningen :) Har tränat fyra dagar i sträck nu så en paus är nog på sin plats. Måste bygga upp musklerna igen så jag är redo när jag tar mig an level 3 på 30 day shred. Spännande!
Så denna kväll ska jag också äta massor av gott. Har varma smörgåsar i ugnen och en popcorns påse att poppa, mums! Insåg när jag märkte att vi har popcorn hemma att det är sjuuuukt länge sen jag ätit chips, godis eller popcorn. Har inte planerat att sluta men jag antar att när man tränar hårt och regelbundet så är man inte lika godissugen heller. Men på måndag när vi ska på bio, då ska jag ha en STOR Makuuni godispåse.


Annars ville ni ju veta lite mer om mina matvanor :) Kan inte påstå att jag har någon speciellt diet jag följer eller så. Jag är nog mest en sån typ som äter det jag vill ha. Dock försöker jag att alltid tänka på små saker som gör skillnad. Till exempel att äta fullkornsprodukter istället för vitt. Men kan ju berätta lite om hur en dag kan se ut.

Frukost: Jag tror på att man ska äta en stor frukost för att hålla suget borta! Jag äter rätt olika men de olika alternativen är yogurt, musli, smörgås med pålägg (skinka, ost, grönsaker), knäckebröd, ägg och frukt. Har tänkt att jag ska börja äta havregrynsgröt, hehe....

Lunch: För det mesta vanlig husmanskost. Jag tror inte på sånt att man ska undvika vissa produkter (tex pasta eller kött)! Däremot tror jag på att man ska göra sin egen mat. UNDVIK hel och halvfabrikat i alla lägen! Jag tror verkligen att människan går upp rejält bara på det att hon äter hel och halvfabrikat!! Visst kan man äta det ibland. Till exempel händer det att jag inte hunnit göra min egen mat och då måste gå och köpa något när jag är på jobb vid Code. Men jag försöker att alltid göra min egen mat. Ibland har jag gjort köttbullar och potatismos och ibland äter jag något lättare som en soppa eller sallad. Det här med att göra sin egen mat, det gäller att planera! Jag till exempel gör cirka en veckas mat ranson i gången. Den här veckan har jag gjort köttbullar som jag fryser ner och tar upp passlig mängd på morgonen (kokar en potatis eller något annat att äta till också). Inför nästa vecka har jag planerat att koka laxsoppa och frysa ner det.

Middag: Man skulle egentligen kunna säga att jag har vänt på lunch och middagen. Jag äter alltid något lättare på kvällen. Sallad, bara några smörgåsar, frukt, ja egentligen allt som bara går snabbt att göra.

Kvällsbit: På kvällen (alltså oftast efter träning) äter jag ägg eller någon frukt, tonfisk, jaa något smått bara (men muskeluppbyggande)...

Mellanmål: Utöver dessa mål äter jag om det behövs (om jag känner mig hungrig) mellanmål. Kan bestå av nötter, frukt, yogurt, knäckebröd, proteinbars osv...


Ja alltså med andra ord, jag följer ingen speciellt diet. Men jag har många små knep som gör sitt i vardagen. Lovar att tipsa er om mer vart efter att jag kommer på dem.


Kostcirkeln är något jag tror starkt på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar