fredag 17 augusti 2012

Religionsuppfattning



Jag höll på och sorterade tidningar när min blick föll på det här bladet som vi tydligen fått nånstans ifrån, och jag kunde inte låta bli att tänka på min religionsuppfattning och att ni, som vill jag ska vara mer öppen, säkerligen vill höra om hur jag uppfattar världen.
När jag såg texten på bladet fnös jag för mig själv. Min uppfattning är att utan religion skulle vi för länge sen ha fått världsfred. Det är religionerna som tror det bästa om sig själva och det är det som ofta är en orsak till krig.
Ja som ni märker, jag är inte speciellt religiös av mig. Jag tillhör lutherska kyrkan men jag är inte aktivt troende. Innan min pappa dog trodde jag att när man dör ruttnar man bort, punkt. Men nu vill jag så klart hoppas att det i alla fall finns något som gör att man kanske "ses" igen.
Religion är inget annat än något svaga använder sig av för att känna sig starkare. Jag vill inte vara del av något troende religiöst plöffs, jag vill inte tro på något "som ska vara det enda rätta". Jag vill vara jag, en egen stark individ och bilda mina egna uppfattningar. Alla får tro som de vill, vill man vara religiös så är man det. Men de här som ägnar sin tid åt att berätta om sin tro för andra, usch vad onödigt!
Visst gör församlingar/religioner stor nytta, enda orsaken till att jag inte skriver ut mig ur kyrkan (förutom att jag vill gifta mig i kyrkan) är att jag tycker att kyrkoskatten är ett bra sätt att själv hjälpa till. Men det här med att allt sker i Guds namn och så vidare, huhu!
Jag anser mig inte bättre än en religiös människa men jag tycker att de som är det borde bete sig lika dant. Ursäkta men vem är det som syndar egentligen? Inte jag inte, utan den religiösa människan som tror sig vara bättre än andra på grund av sin "rätta" tro och därmed ser ner på andra.


Ja det här är MIN uppfattning och det är jag stolt över. Jag ser inte ner på andra fastän de ser helt annorlunda på saken. Så därför hoppas jag också att ni kan respektera min åsikt! Men kom gärna med åsikter och funderingar här i kommentarsfältet. Alltid roligt att höra vad andra anser och tycker.

5 kommentarer:

  1. Håller till viss del med dig. Dessutom tycker jag att i skolor så borde man ägna tid åt att berätta mer öppet om olika religioner så att ALLA kan delta och inte utesluta att kristendomen är den ÄNDA RÄTTA RELIGIONEN och traggla på genom bibeltexter osv.. Alla har rätt till sin egen tro!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Ja precis, allt skulle vara så mycket enklare om alla bara fick bilda sin egen uppfattning :)

      Radera
  2. "Men de här som ägnar sin tid åt att berätta om sin tro för andra, usch vad onödigt!"
    Vilken intressant syn! Enligt bibeln ska vi kristna faktiskt berätta om Jesus för andra, t.ex. för att de också ska få en chans att komma till tro och även för att krossa fördomar och sådant. Så inte är det för att vi högmodigt vill trycka vårt "plöffs" på andra.

    Och tänk om Gud finns, vore inte det egoistiskt av oss att hålla det för oss själva? :)

    "Ursäkta men vem är det som syndar egentligen? Inte jag inte, utan den religiösa människan som tror sig vara bättre än andra på grund av sin "rätta" tro och därmed ser ner på andra."
    Som kristen eller ej har man absolut INGEN rätt att se ner på människor med andra åsikter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah okej, ja tyvärr är det skillnad på de som berättar om sin tro och på de som verkligen trycker i andra sitt "plöffs". Det är det jag är så trött på och det är de jag syftar på i mitt inlägg :) Inget fel i att prata om sin tro men att komma fram till folk på stan osv vidare det är sånt jag inte gillar!

      Haha jaa det har du väl rätt i, men som sagt, stor skillnad på hur man försöker berätta om Gud :)

      Nej jag vet och så klart vill jag inte dra alla över en kam, hoppas du förstår det. Men tyvärr känner jag allt för många som jag bara känner hur de borrrar in blicken i en och tänker "syndare", mindre värd osv... Och det är synd!

      Radera
  3. Bra blogginlägg! Jag skrev ut mig ur kyrkan för kanske 2 år sen, kyrkskatten utgjorde nästan 700e per år för mig och jag utnyttjar ej kyrkans tjänster för något motsvarande om ens något. Så är det precis som du skriver, utan religioner så skulle nog mycket elände i världen ha undvikits. Mycket blod har spillts p.g.a religioner. Vissa kristna ser faktiskt ner på en just för att man som jag varit så radikal att man skrivit ut sig, vad är det för sätt. Jesus och Gud föraktade väl ej någon, tvärtom. Ha de gott! :)

    SvaraRadera